SE 110.18 Rozloženie síl na visutom moste
- oboznámenie sa s visutým mostom
- pod mŕtvou váhou
- pod dodatočnou hmotnosťou
- pri rovnomerne rozloženom zaťažení
- pri nerovnomerne rozloženom bodovom zaťažení
- výpočet sily nosného lana
- porovnanie medzi vypočítanými a nameranými hodnotami sily nosného lana
- pozorovanie vplyvu vnútorných momentov vo vozovke pri nerovnomernom zaťažení
- pre pevnú vozovku
- pre elastickú vozovku
- určenie trolejového vedenia voľne visiaceho kábla
2 nosné káble
1 sada strmeňov pre vozovky
1 vozovka, pevná
1 vozovka, elastická
2 vychyľovacie valčeky s upínaním
1 priečne rameno so svorkou
1 pravidlo
1 sada závaží
1 úložný systém s penovou vložkou
1 sada inštruktážneho materiálu
- tuhá alebo elastická vozovka pre visutý most
- možné rôzne stavy zaťaženia: bodové alebo rozložené zaťaženie
- trolejového vedenia voľne visiaceho kábla
požadovaný
SE 112 Montážny rám
Visuté mosty patria medzi najstaršie zo všetkých mostných návrhov. Ich hlavným nosným prvkom je flexibilný kábel. Pretože káble sú schopné absorbovať vysoké ťahové sily a zároveň majú malú vlastnú hmotnosť, umožňujú výstavbu visutých mostov so širokým rozpätím. To umožňuje preklenúť väčšie vzdialenosti bez oporných pilierov, napríklad cez široké rokliny. Priehyb nosných lán visutého mosta má parabolický tvar, pretože závažia sú pripevnené v relatívne krátkych, konštantných intervaloch pomocou vertikálnych lán na hlavné nosné laná.
Experimentálna zostava SE 110.18 predstavuje visutý most. Most pozostáva z dvoch paralelných nosných káblov, medzi ktorými je zavesená vozovka. Vešiaky v tvare U slúžia ako vertikálne káble. Sú pripevnené k hlavným nosným káblom v pravidelných intervaloch a držia vozovku. Vychyľovacie valčeky fungujú ako pylóny. Vozovka pôsobí na nosné káble ako rozložené zaťaženie a môže byť zaťažená prídavnými závažiami.
K dispozícii sú dve vozovky s rôznou tuhosťou: jedna pevná a jedna elastická vozovka. Pevná vozovka má v strede záves. Záves umožňuje vizualizáciu vnútorných momentov vo vozovke vznikajúcich v reakcii na nerovnomerné zaťaženie – vybočenie vozovky.
Experimentálne nastavenie bez vozovky sa zaoberá voľne visiacimi káblami. Káble s rôznou vlastnou hmotnosťou sa skúmajú pripojením dodatočných bodových zaťažení priamo na nosné káble.
Ťahové sily v nosných lanách sa určujú pomocou závaží. Maximálny priehyb sa meria pomocou meradla. Pravítko s mierkou je upevnené na priečnom ramene.
Všetky komponenty experimentu sú jasne rozložené a bezpečne uložené v úložnom systéme. Kompletná experimentálna zostava je usporiadaná v ráme SE 112 .
Objednávacie číslo: 022.11018
Špecifikácia
- prieskum visutého mosta v rôznych zaťažovacích stavoch
- visutý most pozostávajúci z 2 nosných lán, vozovky a 2 vychyľovacích kladiek ako pylónov
- nosné káble s parabolickým priehybom
- závesy (vertikálne nosné káble) vo forme okov v tvare U v odstupňovaných dĺžkach
- vozovku (rozložené zaťaženie) možno zaťažiť prídavnými závažiami
- 2 voliteľné vozovky: pevná vozovka (dvojdielna so stredovým závesom) a elastická vozovka
- experimentálne usporiadanie „závesný kábel“: nosné káble bez vozovky, zaťažené bodovým zaťažením
- 4 vešiak na meranie sily kábla v oboch nosných kábloch
- úložný systém na uloženie komponentov
- experimentálne nastavenie v ráme SE 112
Technické dáta
Závesný mostík
- rozpätie: cca. 1050 mm
- priehyb nosného kábla: cca. 325 mm
- počet nosných káblov: 2
- okovy: 12, odstupňované dĺžky
Pevná vozovka, dvojdielna so závesom, drevo
- DxŠxV: 1000x70x10 mm
- vlastná hmotnosť vozovky: 5,5N
Elastická vozovka, PVC
- DxŠxV: 1000x70x3 mm
- vlastná hmotnosť vozovky: 3N
Závažia
- 16x 1N (záves)
- 12x 1N (spojka)
- 24x 1N
- 28x 5N
Rozmery a hmotnosť
DxŠxV: 1170x480x178mm (úložný systém)
Hmotnosť: cca. 37 kg (celkovo)
Vyžaduje sa pre prevádzku
Montážny rám SE 112